Cessna O-2

De Cessna O-2

TECHNICAL NOTES:

Armament: Rockets, flares, 7.62mm mini-gun pods or other light ordnance hung on four wing pylons
Engines: Two 210-hp Continental 10-360s
Maximum speed: 199 mph
Cruising speed: 144 mph
Range: 1,060 miles
Ceiling: 19,300 ft.
Span: 38 ft.
Length: 29 ft. 2 in.
Height: 9 ft. 5 in.
Weight: 4,900 lbs. loaded
Serial number: 67-21300

Geschiedenis

De Cessna O-2A kent haar oorsprong in het midden van de Vietnam-oorlog, toen de Amerikaanse strijdkrachten een betrouwbaar en rugged toestel zochten voor Forward Air Control, het opsporen en markeren van gronddoelen voor de grote, snelle en hoogvliegende bommenwerpers. Voor dit doel was allereerst de OV-10 Bronco geselecteerd, maar de fabrikant daarvan bleek niet in staat tijdig de gevraagde hoeveelheden te kunnen leveren. Tussen 1967 en 1970 produceerde Cessna in Wichita ruim vijfhonderd O-2's.

Het exemplaar van de Stichting Postbellum (registratie N590D) is gebouwd in 1967 en heeft bijna drie jaar dienst gedaan in Vietnam onder registratie USAF 21-300, waarna ze terug werd gevlogen naar de Verenigde Staten. Daar is ze tot eind jaren '80 in militaire dienst gebleven, waarna ze in civiel eigendom kwam. In het eerste decennium van de 21ste eeuw werd het versleten airframe nieuw leven ingeblazen, en werd ze volledig in originele staat teruggebracht door een ervaren restaurateur in Camarillo, Californië.

In 2013 kwam de O-2 op initiatief van Goof Bakker en Erik Brouwer naar Nederland. Dit kwam mede voort uit het zien van de film Bat 21. Een interview met de initiatiefnemers leidde tot diverse reakties van gevestigde namen uit de Nederlandse kleine luchtvaart, en uiteindelijk tot de daadwerkelijke aanschaf van een originele Cessna O-2A. Voorzitter Goof Bakker ging mee tijdens de overtocht over de Atlantische Oceaan. Een verslag daarvan vindt u hier.

vlcsnap-2012-11-03-10h15m24s130

OA-37B_and_O-2A_USAF_over_Honduras_1984OV-10A_O-2A_near_Cape_Canaveral_1984

IMG_4294

Vliegen op de O-2

De Stichting Postbellum is altijd op zoek naar gemotiveerde participanten die op wat voor manier dan ook willen bijdragen aan het doel van de stichting. Ziet u het wel zitten om met de O-2 naar een airshow te vliegen om daar deel te nemen aan de static display, dan kan dat! U heeft daarvoor de volgende papieren nodig:

-EASA PPL met FAA gelijkstelling
(De gelijkstelling is nodig wanneer u buiten Nederland wil vliegen)

-MEP (Multi Engine Piston) rating

-300 vlieguren op een Cessna of vergelijkbaar type

Daarnaast moet u een uitcheck-cursus op de Cessna O-2A afleggen waarin een onafhankelijke examinator/instructeur u thuis maakt op het vliegtuig. (voor meer informatie over deze procedure kunt u contact opnemen met de secretaris)

Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheid om met de O-2A naar airshows te vliegen neemt u dan contact met ons op! U kunt hier alvast het Flight Manual downloaden. (voor opslaan naar uw computer kiest u rechtermuisknop - doel opslaan als)

Lockheed F104G Starfighter

TECHNICAL NOTES:

Armament:1 × 20 mm (0.787 in) T171 Vulcan 6-barreled Gatling cannon, 725 rounds
Engines:General Electric J79-GE-11A afterburning turbojet (69kN)
Maximum speed: 1328 mph
Range: 420 miles
Ceiling: 50,000 ft.
Span: 21 ft. 9 in.
Length: 54 ft. 8 in.
Height: 13 ft. 6 in.
Weight: 13,170 kgs loaded

Geschiedenis

Alle Fokkers en Spitfires, alle F16’s en JSF-en ten spijt: de Lockheed F-104 is met gemak het meest tot de verbeelding sprekende vliegtuig uit de Nederlandse militaire luchtvaarthistorie. De Missile with the Man in it werd onder politiek-duistere omstandigheden aangeschaft, en is tot op de dag van de dag even bewonderd als omstreden. 

Wat moesten wij polderjongens met een toestel dat op topsnelheid niet eens boven ons landje een three-sixty kon draaien? ‘Atoombommen naar de Russen brengen!', was het antwoord van de militairen. En dat deden ze dan ook, al waren ze grotendeels van hout of beton.

Maar als het moet, konden we ook menens worden. Want als de Starfighter ergens geschikt voor was, dan was het keihard één kant op vliegen. In die rol was het toestel dan ook een succes, want de Russen zijn nooit gekomen. Een sprekender voorbeeld van het merkwaardige ik-pak-jou-als-jij-mij-pakt-spelletje van de Koude Oorlog is dan ook niet te vinden.  

Geen wonder dat de Stichting Postbellum dit bijzondere vliegtuig dan ook een warm hart toedraagt. Het exemplaar dat in de hangar op Teuge te bewonderen is vloog ooit in de kleuren van de Duitse Luftwaffe (24+46), en wordt nauwkeurig en liefdevol gerestaureerd in de livery van de Koninklijke Luchtmacht, met kenteken D-8060. Die was ooit gevestigd op de vliegbasis Leeuwarden. Komt u ‘m binnenkort eens bekijken?

1265163_440196119431066_292751725_o

1262886_440196216097723_162358319_o735511_440196172764394_1661483024_o

1890471_521354661315211_391032743_o