Cessna O-2

Wat is de Stichting Postbellum?

Logo Stichting PostbellumDe Stichting Postbellum (letterlijk Stichting-na-de-oorlog) streeft er naar om, via het tonen en voorvliegen van warbirds*, de herinnering aan alle oorlogen ‘rond de koude oorlog’ levend te houden.
Want met alle respect: warbirds uit WO2 zijn er al, in flinke aantallen. Het grote publiek kent ze. En laten we wel wezen: de herinnering aan die oorlog wòrdt al levend gehouden, elke avond weer op de TV. Avond aan avond. En toestellen als de Spitfire en de B-25 doen dat al jaren ‘live’ in allerlei situaties.

Maar het misschien wel veel gevaarlijker conflict daarna – de koude oorlog – met atoomwapens aan beide zijden, dreigt in het vergeetboek te raken.
Daarom willen we bij allerlei vliegshows en fly-in’s het bittere, maar fascinerende verhaal van de Koude Oorlog laten vertellen door een heel andere, deels zeer onbekende categorie warbirds. Waaronder onze eerste: de Cessna O-2. In de iconische Skydeck Hangar op Teuge Airport treft u daarnaast andere legendarische vliegtuigen uit de Koude Oorlog, zoals de F-86 Sabre, Lockheed F-104 Starfighter, MiG 21 Fishbed, MiG 23 Flogger, de Yakovlev-52 (luchtwaardig!) en de Antonov AN-2 Colt

Ook nodigen we scholen, verenigingen en bedrijven uit om contact met ons te zoeken. Voor lessen, rondleidingen, discussie. Levende geschiedenis, aanschouwelijk gemaakt via de vliegtuigen uit de jaren vijftig, zestig en zeventig. De tastbare gereedschappen voor de MAD-doctrine.

Wilt u meehelpen om deze geschiedenis levend te houden, dan horen we graag van u!

Wat uw bijdrage ook moge zijn. Van actief vliegen tot sleutelen, tot informatie verstrekken.
Mail even naar info@stichtingpostbellum.nl.
We horen graag van u.

vlcsnap-2012-11-03-10h15m49s122